COMPETENŢE GENERALE:
- Utilizarea conceptelor specifice ştiinţelor sociale pentru organizarea demersurilor de cunoaştere şi explicare a unor fapte, evenimente, procese din viaţa reală
- Aplicarea cunoştinţelor specifice ştiinţelor sociale în rezolvarea unor situaţii – problemă, precum şi în analizarea posibilităţilor personale de dezvoltare
- Manifestarea unui comportament social activ şi responsabil, adecvat unei lumi în schimbare
COMPETENŢE SPECIFICE:
1.4. Identificarea unor concepte si categorii specifice teoriei cunoasterii
1.5. Compararea soluțiilor propuse de diferite concepții filosofice problemelor specifice cunoasterii umane
2.5. Caracterizarea premiselor presupuse de o poziție filosofică în gnoseologie
COMPETENŢE DERIVATE:
- Selectarea unor concepte specifice teoriei cunoașterii în urma lecturii unor texte filosofice.
- Identificarea principalelor teorii privind adevărul, analizând în cadrul lucrului în echipă diferite texte filosofice.
- Prezentarea principalelor idei prin care se caracterizează cele trei teorii despre adevăr.
- Precizarea unor asemănări/ diferențe între teoria corespondenței, teoria pragmatistă a adevărului respectiv teoria adevărului coerență.
- Examinarea unor situaţii din viaţa reală în care functionează teorii diferite ale adevărului
- Explicarea celor trei teorii ale adevărului
- Argumentarea pluralismului de abordări din teoria cunoaşterii cu privire la definiţia adevărului
- Exprimarea unei opinii personale în legătură cu utilitatea teoriilor despre adevăr.
- Formularea unei definiții personale a adevărului.
STRATEGIA DIDACTICĂ:
Metode/ procedee: conversaţia euristică, expunerea, explicaţia didactică, analiza de texte filosofice, problematizarea,
Mijloace didactice: prezentare PPT, fişe de lucru, manual, post-it-uri, foi de flipchart,
Forme de organizare a clasei: frontală, individuală, pe grupe
BIBLIOGRAFIE:
- Stan, Nicolae, Marinescu Paul, Filosofie tip A, Manual pentru clasa a XII-a, Editura Economică Preuniversitară, 2002.
- White, David A., Filosofia pentru copii, București: Pandora Publishing, 2016.