Lecția 6. Argumentarea şi structura argumentării

FIȘA DE LUCRU:         ARGUMENTAREA ȘI STRUCTURA SA

Arhitecura structurală a argumentării:

  1. teza (concluzia) care se susţine sau se respinge.
  2. temeiurile (probele, argumentele sau premisele) care se aduc în favoarea sau în defavoarea tezei.

 

  1. Construiţi câte un argument care să justifice următoarele 3 concluzii:
  • Nu este bine să faci rău
  • Părinţii au întotdeauna dreptate
  • Leneşul mai mult munceşte.

 

  1. Cum recunoaştem în cadrul unui argument care sunt premisele şi care concluzia (ideea – teză)? Identificarea tezei şi a temeiurilor se realizează cu ajutorul unor cuvinte caracteristice numite indicatori ai argumentării. Indicatorii argumentării pot fi:
  • de premisă: pentru că, deoarece, fiindcă, dacă, atunci când, în cazul în care, datorită etc.
  • de concluzie: atunci, rezultă că, aşadar, prin urmare, în concluzie, deci etc.

 Identificaţi premisele şi concluziile din următoarele raţionamente şi precizaţi care sunt indicatorii lor.

  1. Niciun om care respectă morala nu se lasă corupt pentru că niciun om virtuos nu se lasă corupt.
  2. Unii oameni sunt infractori căci ei sunt răufăcători.
  3. Dacă plouă, atunci voi lua umbrela.
  4. Fiindcă cine pedepseşte pe vinovat este cinstit şi cei cinstiţi nu sunt corupţi, înseamnă că cine pedepseşte pe vinovat nu este corupt.
  5. În cazul în care nu mă ascultă, îl voi pedepsi.
  6. Unii politicieni nu sunt oneşti, fiindcă nu sunt drepţi, or toţi oamenii oneşti sunt drepţi.
  7. Toţi oamenii sunt muritori pentru că numai zeii sunt nemuritori

 

  1. În unele dintre argumente nu sunt prezentate toate premisele; unele din ele lipsesc deoarece sunt subînţelese (uneori lipseşte chiar concluzia). Astfel de argumente se numesc entimeme.

Precizaţi  care  este  premisa  subînţeleasă  ce  lipseşte  din  următoarele  argumente entimematice :

  1. Cei cinstiţi spun întotdeauna adevărul, prin urmare unii politicieni nu sunt cinstiţi.
  2. Oamenii nu sunt fiinţe perfecte pentru că acestea din urmă ar învăţa logica în două zile.
  3. Deoarece toate corpurile  materiale  se  supun  legii  gravitaţiei,  ideile  noastre  nu  sunt  corpuri materiale.

 

  1. 4. Există argumente care se prezintă ca simple afirmaţii, socotindu-se că justificarea este implicită sau uşor deductibilă:

Cred că echipa X va câştiga campionatul de handbal anul ăsta.

Ar trebui să comandăm pizza.

Am nevoie de o scutire pentru mâine.

Care sunt argumentele implicite pe care le avem în minte, formulând asemenea afirmaţii?

 

  1.  Cum omul este ca o fiinţă raţională, iar argumentarea este un proces esenţial al raţiunii, orice produs sau activitate umană are la bază un argument. Ce argumente sunt presupuse pentru:
  • ordinea băncilor şi catedrei într-o sală de clasă?

  • existenţa pauzei dintre ore?

  • existenţa şcolarizării gratuite?

  • obligaţia şcolarizării pentru toţi copiii unei ţări?

  • existenţa trecerilor de pietoni?

  • existenţa transportului public?

 

  1. Spuneţi în câteva fraze dacă logica este ceea ce credeaţi că este înainte de a o studia, şi dacă gândiţi că vă foloseşte sau nu.

Temă:

  1. Pentru următoarele afirmaţii, formulaţi câte două argumente introduse de „pentru că”:
  • orele de şcoală ar trebui să fie mai puţine

  • programele de televiziune violente ar trebui interzise

  • toţi oamenii ar trebui să mânânce carne

  • matematica este mai importantă decât româna.

  1. Formulaţi o afirmaţie proprie, susţineţi-o prin două argumente introduse prin „pentru că” şi oferiţi o dovadă în sprijinul argumentelor.
Reclame
Acest articol a fost publicat în LOGICĂ. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.